بازگشت نیم میلیون عراقی آواره جنگ داعش

جاسم محمد الجاف وزیر مهاجرت و مهاجران عراق از بازگشت حدود نیم میلیون آواره به مناطق خود در استان نینوا (با مرکزیت شهر موصل) خبر داد.
به گزارش «ایرنا» از وزارت مهاجرت عراق، الجاف در دیدار هیاتی از موسسه راند (اندیشکده سیاستگذاری جهانی غیرانتفاعی) آمریکا همچنین بر تداوم تلاش شبانه روزی برای بازگشت بقیه آوارگان به مناطق خود تاکید کرد.
وی در عین حال زمان بر بودن تامین امکانات زیر بنایی، انجام هماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف و تامین امنیت مناطق آزاد شده را از عوامل تاخیر در بازگشت آوارگان در برخی مناطق دانست.
وزیر مهاجرت عراق گفت با وجود این مشکلات، دولت تاکنون موفق شده است بازگشت 450 هزار نفر از مجموع یک میلیون و 50 هزار آواره در استان نینوا را به انجام برساند.


استان نینوا در شمال عراق بدلیل پهناور بودن، جمعیت زیاد و اشغال کامل از سوی داعش دارای بیشترین میزان آواره طی سالهای اخیر در عراق بوده است.
برخی گروههای سنی و کرد عراقی مخالف دولت طی هفته‌های اخیر تلاش کردند به بهانه عدم بازگشت بخشی از آوارگان، انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت 97 عراق را به تعویق بیاندازند اما دادگاه قانون اساسی این کشور با این امر مخالفت و آن را مغایر با قانون دانست.
فواد معصوم تاریخ انتخابات مجلس عراق را تائید کرد
رئیس جمهوری عراق طی حکمی زمان برگزاری انتخابات مجلس را در 22 اردیبهشت اعلام کرد.
به گزارش سومریه نیوز، مواد معصوم، رئیس جمهوری عراق طی حکمی 22 اردیبهشت را روز برگزاری انتخابات پارلمانی در دوره چهارم خود اعلام کرد و مجلس نیز تصویب کرد که کاندیداهای تصدی کرسی‌های مجلس باید مدرک کارشناسی یا معادل آن را داشته باشند.
مجلس عراق نیز روز دوشنبه به اجماع تاریخ مذکور را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات تصویب کرد.
همچنین مجلس عراق مصوبه‌ای صادر و خواهان فراهم کردن محیط امن برای برگزاری انتخابات، بازگرداندن آوارگان، تدابیر امنیتی دولتی در زمان تبلیغات انتخابات و رای گیری الکترونیکی در همه مناطق کشور شد.
مجلس نمایندگان عراق در این مصوبه تاکید کرد، احزابی که دارای جناح‌های مسلح هستند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بنیاد مسکن: 2700 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه پرداخت می‌شود اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ ترامپ در فکر عزل رئیس دفتر کاخ سفید است زمان ثبت‌نام حج 97 اعلام شد طرح ترامپ برای غارت عربستان روسیه جنگنده‌های سوخو-30 به میانمار می‌فروشد بارزانی: تاریخ مشخصی برای حل اختلاف با بغداد وجود ندارد بازگشت نیم میلیون عراقی آواره جنگ داعش دکتر قاضی زاده هاشمی: وزارت بهداشت با قیمت‌گذاری کالاهای سلامت مخالف است پرونده یمن در سازمان ملل به دست یک دیپلمات انگلیسی افتاد شمخانی: صحبت از بازبینی برجام ناشی از توهم ترامپ است لاریجانی: در صداوسیما به موضوع امیدآفرینی در جامعه توجه بیشتری شود ایران و سوریه خواستار خروج ترکیه ازعفرین شدند تاکید محافظه‌کاران آلمان بر لزوم تسریع مذاکرات ائتلافی برای تشکیل دولت وزیر نیرو: سازگاری با کم آبی را جایگزین مقابله با خشکسالی کنیم اعلام آمادگی کردهای عراق برای اعزام نیرو به عفرین و جنگ با ترکیه اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ اعتصاب سراسری در فلسطین در اعتراض به سفر معاون ترامپ